lördag 8 april 2017

31. Bengt Gärdfors: Tysklandsfararna. Historien om en bortglömd utvandring


Den här lilla boken lånade jag eftersom jag i min anspråkslösa släktforskning upptäckte att min farmors mor var född utanför Lübeck 1880, när hennes mor var där och arbetade. Det visade sig ha varit mycket vanligare än jag visste att fattiga yngre från södra Sverige utvandrade, eller lika ofta arbetsvandrade, till norra Tyskland. Det fanns en stor organisation av agenter som värvade arbetskraft på svenska landsbygden till de tyska storgodsen, där särskilt mjölkpiga verkar ha varit ett vanligt yrke. Det var ett sätt att hitta försörjning för den som inte hade råd att utvandra till Amerika, men ändå hade det alltför fattigt och hopplöst längst ner på samhällsstegen.

Kanske hade jag väntat mig att det skulle finnas lite mer konkreta råd om hur man släktforskar på det här fältet, eftersom boken marknadsförs via släktforskarorganisationer. Snarare är det en undersökning av omfattningen, strukturerna och anledningarna, inte en handbok. Men flera punkter som framhålls som vanliga stämmer också på mitt konkreta fall, och det är förstås intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar