torsdag 22 mars 2018

57. Knut Larsson: Kolonialsjukhuset


Det här artar sig till att bli den sista Knut Larsson på ett tag, för nu har jag läst allt som fanns inne på biblioteket. I anslutning till ett tidigare serieverk av honom reflekterade jag över gränsen mellan seriealbum och bilderbok, och här tycker jag nog att han har gått över gränsen till det senare:


Men den är katalogiserad som serie, så vem är väl jag att ha en avvikande synpunkt.

Fiktionen här är att Knut Larsson har hittat anteckningar av en doktor Proefrock (till vänster på omslaget), och så har han tecknat efter dem. Jag vet inte om just det greppet var det mest lyckade, men det är mycket ödsligt och suggestivt med teckningar i precis rätt brungrå nyanser för att förstärka stämningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar