lördag 2 december 2017

236. Virginia Woolf: Arvet


Det är jättemycket lucköppningar på nätet, icke blott i bloggosfären utan även annorstädes. Ska man hinna med sin egen kalender finns det - paradoxalt nog - ingen chans att följa alla andra. Men eftersom jag snodde idén till detta med en novell om dagen från Anna med bloggen och dagarna går... ska jag försöka hinna läsa den. En helt annan genre är Språktidningens blogg, där det är tävling med dagliga delar. Sedan slutar mina ambitioner.

Virginia Woolf hör till de där stora namnen som jag aldrig har vågat läsa något av, för jag undrar om jag skulle kunna uppskatta det efter förtjänst. Den här novellen var i alla fall inte svår, utan en ganska rättfram historia, om än med djupt liggande bottnar. Det handlar om en nybliven änkeman som tar hand om sin döda frus saker, inte minst hennes dagbok. Ska man sammanfatta något budskap här blir det hur lite man vet om andra människor, även dem man känner väl och lever nära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar