söndag 17 september 2017

155. Filip Rojas Rosenqvist: Frostvandrare


Vid den tidigare omtalade bunkringen på bibliotekets serieavdelning kom den här med hem utan något djupare övervägande. Biblioteket har katalogiserat den som Hci, det vill säga en tecknad serie, och därför fanns den i den hyllan. Själv undrar jag nu vad som skiljer en tecknad serie från en bilderbok, för det är vad jag skulle ha kallat denna. Det är en bild på varje sida eller uppslag, och de har tillhörande text. Däremot finns det ingenting av det vi har vant oss vid i seriemediet, till exempel pratbubblor eller rutor. (Det går förstås att hitta entydiga exempel på serier som inte har någotdera.) Förmodligen förs det en avancerad akademisk diskussion om detta någonstans.

Med detta sagt ska också sägas att det inte är en bilderbok skriven för barn, även om jag tror att den skulle kunna fungera inte bara för vuxna. Berättelsen är enkel men finstämd, nästan poetisk. Det handlar om de tre porträtterade, Vildgräs, Åskmoln och Bitterrot, som hör till Folket, som bor på Ändlösa Slätten. De ger sig ut på vandring över tundran, och det kanske är kombinationen av klimat, vandring och antalet tre som får mig att tänka på Andréexpeditionen. Annars har de inte mycket gemensamt.

I det här fallet var det verkligen rena turen att boken stod där den stod, för bland bilderböckerna tittar jag aldrig. Det hade varit synd att missa den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar