lördag 8 april 2017

33. Fritiof Nilsson Piraten: Flickan med bibelspråken


I höstas rivstartade jag novellutmaningen med en annan samling av Piraten. Nu tog jag utmaningen också som en anledning att läsa den här, som jag inte tror att jag har läst tidigare. Titelnovellen och ytterligare ett par stycken utspelar sig i och runt Tranås, där författaren var advokat tidigt i sin karriär. En del andra ger interiörer från byskolan i Tosterup där författarens alter ego Eli, mest känd från historierna om Bombi Bitt, skildrar till exempel den sammanblandning av privat och offentligt som är resultatet av att läraren bodde i skolhuset och i det här fallet hade ingång till sin bostad direkt från klassrummet. Och ytterligare några är sjömanshistorier, späckade med facktermer, som faktiskt gör att jag (som landkrabba) har lite svårt att ta till mig dem.

Jag har haft boken liggande ett tag och läst någon novell då och då, och det är nog ett bra sätt att läsa den. Den allra sista, "Fallet med de svarta fötterna", använder jag för novellutmaningens nummer 16, en novell med en kroppsdel i titeln, och det är jag lite nöjd med, för den punkten trodde jag skulle bli svår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar