lördag 8 april 2017

32. Edith Wharton: The Reckoning


Den här lilla novellsamlingen (med två noveller) fick jag låna av en bokcirkelkompis, som också har bloggat om den. Den ingår i en box med 80 stycken "Little Black Classics" från Penguin, som dymedelst firade sitt 80-årsjubileum 2015; för att ytterligare förstärka temat kostade de ursprungligen 80 pence styck. Nu verkar de ha stigit något, men finns fortfarande att få tag i via nätbokhandlarna.

Jag tycker bäst om den första, "Mrs Manstey's View", som handlar om en äldre dam och vad hon är beredd att göra för att få behålla sin utsikt när grannen planerar att bygga ut. Wharton var helt okänd för mig tidigare, men just den här novellen verkar vara vanlig som läsning i skolan, om man ska döma av antalet analysuppgifter som finns på nätet. För novellutmaningen använder jag den för punkt 19, en novell som är skriven på 1800-talet (den kom första gången 1891).

Den andra, "The Reckoning", får tjänstgöra för punkt 3 i utmaningen, en novell på ett annat språk än svenska. Den handlar om ett äkta par som har en överenskommelse om att de ska få skiljas om någon av dem vill det - kanske mer revolutionerande när novellen var ny. Jag fastnar inte riktigt för den, tyvärr. Men jag fick i alla fall lära mig vad ett "game of racquets" är, en av alla dessa sporter som finns i den engelskspråkiga världen inte men ingen annanstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar