måndag 6 juni 2016

54. Mårten Sandén: Arvtagaren


Mårten Sandéns serie om tvillingarna Petrini i Lund är vad jag förstår moderna klassiker i genren ungdomsdeckare. Nu bor jag inte längre i Lunds tätort utan på annat håll i kommunen, men det kändes som om det vore roligt att ha läst i alla fall någon av dem. Den här hittade jag dessutom med dedikation (ett "God Jul", så jag gissar att det har varit signering i någon bokhandel) på secondhand.

Det här är del två (av hittills sexton), men man blir ändå ordentligt introducerad till tvillingarna och deras familj. Jag tror inte det finns något konkret som syftar på deras första fall, så man behöver inte känna sig utanför - ett känt grepp i genren, som vissa vuxenförfattare skulle behöva ta till sig. Det finns gott om lokalfärg i form av namn på gator och byggnader, men det märks också att tiden har gått sedan 2000 när den kom (och 1998, när den av allt att döma utspelar sig, eftersom det ska vara ett karnevalsår). Bland det jag fastnar för är att stadsbibliotekets kafé ligger på andra våningen och ett avsnitt när "bussen svängde norrut mot Helsingborg och färjan över till kontinenten" (bortsett från att man hamnar på Själland och inte på kontinenten). Idag tror jag också att de hade haft egna mobiltelefoner och inte behövt låna ihop när de ska ut på uppdrag.

I sin genre tycker jag att det är riktigt bra, även om man som vuxen läsare förstås ser igenom ett och annat som nog hade varit överraskningar om man vore mer jämnårig med detektiverna. Det är gott om spår och villospår, så ganska många trådar måste knytas ihop, och jag tror faktiskt att alla också blir det. Jag kommer nog inte att läsa hela serien, men kan absolut förstå att den har blivit framgångsrik. Stadsbiblioteket med filialer har sammanlagt 24 exemplar av bara den här delen, så det är tydligtvis något som målgruppen fortfarande uppskattar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar