onsdag 13 april 2016

42. Hans-Erik Engqvist: "Odjujet" och andra berättelser


Den här samlingen av nio ungdomsnoveller hade jag absolut läst förr, och det visste jag nog egentligen. Däremot innehöll den inte vad jag letade efter, en ruskig novell om några barn som tar hand om övergivna djur och låter dem bo i en lada. Ungefär så mycket minns jag, men om någon känner igen det går det bra att tipsa om vad det kan vara. (Det finns något liknande i Elvy Ahlbecks Barmhärtighetssystrarna, men den skiljer sig på ett avgörande sätt från vad jag minns, så det är inte den heller.)

Här handlar det mest om barn (ungdomar) i olika pressade situationer - mobbing i skolan, prestationskrav i idrott, svenskprov om satsdelen agent - och hur de klarar eller inte klarar dem. Det är ganska tydligt att novellerna är skrivna för att kunna diskuteras i grupp, och inget fel i det. Här och var bränner det till med något riktigt moraliskt dilemma, faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar