lördag 9 april 2016

37. Daniel Kehlmann: Världens mått


Det här var månadens cirkelbok, men cirkeln blev uppskjuten, så vi har inte pratat om den ännu. Själv hade jag den stående oläst (inköpt 2008), så det var ju ändå bra att få en anledning att läsa den.

Det handlar om Alexander von Humboldt, upptäcktsresande, och matematikern Carl Friedrich Gauss. Efter att det börjar med att de träffas sent i livet börjar det om med deras respektive liv och karriärer; Humboldt reser bland annat i Sydamerika i flera år, medan Gauss mest sitter hemma och räknar.

Boken blev uppenbarligen mycket uppskattad när den kom. Baksidan av min pocketutgåva talar om "en internationell sensation" och "en underhållande, klok och flödande berättad roman". Jag har lite svårt att se storheten, får jag säga. Jag hade nog hellre läst en traditionell biografi (eller två, då).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar