tisdag 2 februari 2016

14. Claes Rydholm: På tur med Trenter


Som efterrätt till förra årets Trenter-läsning tar jag nu några böcker med olika perspektiv på hans författarskap. Senast var det mat, nu är det bilar. Bilden föreställer från vänster Stieg Trenter, en grön Plymouth och K W Gullers, förebilden till Harry Friberg.

Jag har ju själv reflekterat över det men är ändå glad för bekräftelsen att Harry Friberg är "en av huvudstadens absolut bästa taxikunder", förutom att han har egna bilar som han byter nästan varje år. Här är varje bok illustrerad med ett par bilder, ungefär så här:


där jag också lade märke till Fribergs nya Hotchkiss. Det är den till vänster, till höger är det Vesper Johnsons tjänstebil, en Buick. Vi får reda på att Trenter själv hade en Hotchkiss, liksom hans eget bilinnehav ofta var en förebild till Fribergs.

Det är också ett par sidor om handlingen, där jag tyvärr tycker att det refereras för mycket, även om ingen mördare avslöjas. Men om jag hade tänkt läsa böckerna för första gången hade jag nog tyckt att det var information i överkant om vad som händer.

Det är tydligt att författaren gillar både Trenter och bilar, det senare minst lika mycket som det förra. Därför är det också ganska nördigt (i positiv bemärkelse) med uppgifter om generalagenter, nypris och reflektioner såsom att en medverkande "kör därifrån i en grön Volvo som måste vara en PV444. Amazonen fanns visserligen på marknaden 1957, men inte i grön färg." På rätt sätt är det faktiskt ganska roligt även för den som inte alls är lika bilintresserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar