tisdag 27 oktober 2015

101. Heinrich Böll: Doktor Murkes samlade tystnad


Den pågående novellutmaningen fick mig att ta fram den här lilla samlingen, köpt för tio år sedan men inte (tidigare) läst (av mig). Därmed har jag också kunnat bocka av en nobelpristagare i det verkligen mycket sporadiska projektet att läsa något av samtliga sådana. Vissa år har det känts som om jag inte ens har hållit antalet återstående konstant genom att läsa en enda, långt mindre det aktuella årets.

Jag vet inte om jag hade någon riktig bild av vad Heinrich Böll var för slags författare innan, men jag blev överraskad över hur roliga flera av de här berättelserna var. Titelnovellen handlar om en doktor Murke som arbetar på en radiostation och (när han inte blir störd av andra sysslor) klipper ut tysta avsnitt från inspelningsbanden. Dem klistrar han sedan ihop för att lyssna på hemma på kvällarna. En annan, "Ej blott i juletid", handlar om berättarens faster Milla som på grund av viss psykisk obalans lyckas få sin familj att fira jul året om. Hilarity ensues.

Av det lilla jag har läst om Böll nu förstår jag att allt han har skrivit inte är humoristiskt, men det var ju tur att jag hamnade i denna utan särskild planering. Det blev otippat lyckat. Och i novellutmaningen kan jag pricka för följande fem nummer (en hade förstås som vanligt kunna passa på andra sätt, men jag hoppas att detta ska visa sig taktiskt riktigt):

15. En novell som är skriven på 1950-talet: "Doktor Murkes samlade tystnad"
14. En novell med jultema: "Ej blott i juletid"
26. En novell vars titel innehåller ett verb: "Det kommer att hända något"
35. En novell av en nobelpristagare: "Dagbok från huvudstaden"
11. En novell som är den sista i en novellsamling: "Kasseraren"

5 kommentarer:

  1. Böll låter riktigt intressant! Jag har hittills inte läst något av honom. Håller också på att ganska oorganiserat försöka bocka av nobelpristagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju skrivit mycket annat med allvarligare syften, men den här var verkligen lättsam och trevlig.

      Radera
  2. Böll har jag aldrig läst.

    SvaraRadera
  3. Jag är löjligt förtjust i "Dr Murkes Samlade Tystnad". Min pappa är/var ett stort Böll fan och jag lästa massor av hans böcker som tonåring. Pappa och jag brukade internskämta om ängeln i granen i "Ej blott i juletid" som sa "frid, frid" etc. och det där om en feature om tundran och tajgan och en feature om features i just "Dr Murke". Tror det är dags för en omläsning, kanske högläsningstips inför julen för pappa och mig.

    Jag kan verkligen rekommendera "En clowns åsikter" om du känner för att läsa mer Böll. Den är en bra blandning av det absurt roliga hos Murke och det mer allvarliga hos Katarina Blum etc..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror de gör sig utmärkt som högläsning. Någonstans hittade jag en uppgift om att Ej blott i juletid har brukat gå på radio vid jul, men det tror jag aldrig jag har hört.

      Tack för tips om mer Böll, det kan det absolut bli vid tillfälle.

      Radera