lördag 9 maj 2015

39. Sven Stolpe: Drottning Kristina. Efter tronavsägelsen


Det har gått ett halvår sedan jag läste första delen om drottning Kristina, och det finns förstås en anledning att det inte har gått fortare. Jag var lite sval till den förra boken och är inte särskilt mycket hetare nu. Det är fortfarande förvånansvärt långsamt och omständligt och alldeles för koncentrerat på drottningens religiösa intressen. När det då i förbigående skymtar förbi att hon försökt bli drottning av såväl Neapel som Polen (dock inte samtidigt, såvitt jag förstår) blir jag inte så lite besviken på att det inte får mer utrymme. Hennes långa resa till Jerusalem får, tror jag, tre rader. Det borde finnas mer intressanta böcker än så här om en så uppenbart intressant person.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar