lördag 28 mars 2015

27. Alexander McCall Smith: Damernas detektivbyrå


Redan 1998 kom den här första boken om Mma Ramotswe, den kvinnliga privatdetektiven i Botswana. Jag har inte fått anledning eller tagit mig för att läsa den förrän nu. Jag väntade mig en något mer traditionell deckare med brott, detektiv och utredning, men det är snarare en trivsam roman om någon som startar en detektivbyrå och vad som händer då. Hon löser flera små och ett större fall under bokens gång, och det framgår också att hon sysslar med annat som vi inte får följa på så nära håll.

Det handlar också mycket om Botswana, och det är förstås intressant om inte annat för att jag i stort sett inte visste något alls om landet mer än vad huvudstaden heter. Om det är lika mycket ormar och Kalahari i alla böckerna tröttnar man nog, men här gjorde det sitt som stämningsskapande inslag.

Jag kan nog tänka mig att läsa någon till av de hittills fjorton böcker som har kommit i serien, men riktigt fast blev jag inte av den här. Det är inte alls dåligt - då skulle böckerna inte sälja som de gör - men kanske lite för snällt och trevligt för att vara riktigt trovärdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar