lördag 31 januari 2015

11. Astrid Lindgren: Mästerdetektiven Blomkvist


Julens Astrid Lindgren-dokumentär gjorde mig sugen på att läsa de tre böckerna om Kalle Blomkvist. Vissa böcker är så mycket en del av kulturarvet att man tror att man har läst dem, fast man kanske bara har hört talas om dem (och eventuellt sett någon film). Så måste det ha varit för mig med dessa, för jag kan inte riktigt minnas den juvelstöldshistoria som den här första boken handlar om. Den film jag är säker på att jag har sett är inte heller byggd på just den här boken. Men rollen som den stilige konstapel Björk är även i den här boken som skriven för Sigge Fürst.

För att vara ungdomsdeckare tycker jag den här håller god klass. Berättelsen är sådan att vi hela tiden vet vem det är något skumt med, men inte hur det ska kunna avslöjas. Kalle står faktiskt för en avgörande insats för uppklarandet av ett riktigt brott, vilket väl inte är så vanligt i ungdomsdeckare, där det ofta mer handlar om att smyga på skummisar, som sedan visar sig vara något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar