fredag 2 januari 2015

1. Uwe Timm: Upptäckten av currywursten


För några månader sedan hade jag turen att vinna den här boken hos Kulturkollo mot den ringa prestationen att tipsa om tysk eller fransk litteratur. Nu har jag då också kommit så långt att jag faktiskt har läst den här (den andra jag vann, en fransk, ska jag väl också försöka hinna under 2015, hoppas jag).

Man skulle ju av titeln kunna frestas tro att det är en fackbok, men det är det inte alls. Och själva currywursten är inte huvudsaken, även om den finns med i bakgrunden hela tiden. Mest handlar det om en medelålders kvinna i Hamburg alldeles vid slutet av andra världskriget och vad som händer henne när hon i några veckor öppnar sitt hem för en ung desertör. Det är en väldigt fint berättad historia, även om tiden och händelserna inte är så trivsamma, milt uttryckt. Författaren visar på de absurditeter som inträffar när det vanliga samhället inte längre fungerar och annat än pengar blir värdefullt i byteshandel.


Den officiella historieskrivningen är att currywursten skapades i Berlin 1949; inte minst är det vad som lärs ut på Currywurstmuseet där jag var för några år sedan (se bild).

Jag utgår från att den version som ges här är fiktiv, men det verkar finnas många som har tagit den för mer eller mindre sann. Jag tyckte förstås ändå att det var roligt att kunna titta på kvarteren i Hamburg på Google maps.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa dina tankar om boken. Google Maps är urkul att promenera böcker på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det! Och ibland upptäcker man att en författare bara har hittat på. :)

      Radera