söndag 13 juli 2014

67. Mario Vargas Llosa: Bockfesten


Senaste bokcirkelboken hade jag valt på temat Sydamerika, men när vi träffades var det ingen som hade hunnit (eller orkat) läsa ut den. Jag har sedan haft den bredvid annat i över en månad innan jag nu tog mig i mål.

En anledning att det tar tid - utöver att det är 480 sidor - är att det är tre olika berättelser som är sammanflätade. Dels utspelar sig två berättelser i början av 60-talet i Dominikanska republiken, en om diktatorn Trujillo och en om en grupp män som man inte behöver vara så skarpsinnig för att förstå är hans mördare. Dels handlar vart tredje kapitel om en kvinna som återkommer till Dominikanska republiken på 90-talet för att hälsa på sin åldrige far, som varit en av Trujillos närmaste män. Eftersom det är långa kapitel och oerhört mycket folk som ska presenteras känns det som om man nyss är igång när man har läst 150 sidor. Eventuellt tycker jag det tar sig lite i andra halvan, när jag har släppt kravet på att komma ihåg vem alla är.

Jag visste nästan ingenting om Trujillo och Dominikanska republiken innan, mer än att jag hade hört ett radioprogram för några år sedan om Porfirio Rubirosa, som en period var svärson till diktatorn, och i boken medverkar på ett mycket litet hörn. Nu har jag läst lite till och förstått så mycket som att den familj som nutidsberättelsen handlar om verkar vara fiktiv, men många andra medverkande är verkliga personer. Det här borde egentligen vara en intressant bok, av en nobelpristagare och allt, men jag har svårt att engagera mig i någon av berättelserna. Det jag kommer att minnas är att en vanlig frukost i Dominikanska republiken består av bananmos och stekt ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar