onsdag 7 maj 2014

49. Jerome K. Jerome: Tre män i en båt


Egentligen behöver man inte ha den här boken alls, för hela texten finns fritt tillgänglig på nätet både på svenska (dock en annan översättning) och engelska. Mitt exemplar är dessutom en ganska tråkig bokklubbsutgåva från 50-talet. Översättningen är av Birgitta Hammar, som jag har rosat tidigare, men här vet jag inte riktigt om hon får utlopp för sina talanger.

Det här är ju en klassiker, men jag har faktiskt inte läst den tidigare. Den ska också vara mycket rolig, enligt många röster på nätet. Jag får nog säga att jag är lite besviken utifrån dessa högt ställda förväntningar. De tre männen (och en hund) ror från Kingston-upon-Thames, numera i Londons utkant, till Oxford och råkar på vägen ut för olika saker, såsom att ramla i vattnet. Det mesta utrymmet går dock åt till utvikningar och anekdoter om andra roddturer eller helt andra saker, och det tycker jag efter hand blir lite tjatigt. Bäst är de avsnitt som handlar om platserna de passerar - de avsnitt som boken från början skulle bestå av, för det här var först tänkt som resehandbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar