måndag 24 februari 2014

17. Björn Larsson: Drömmar vid havet


Rosa Moreno är en ung kvinna som bor i Vilagarcía i Galicien i norra Spanien, har ett leende som Ingrid Bergman och arbetar på en bar. Madame Le Grand är en medelålders änka som bor i Tréguier i Bretagne, där hon ägnar sig åt att bjuda hem sjömän och sedan lägga in dem i ett kortregister. Peter Sympson är juvelerare i Kinsale på Irland. Jacob Nielsen har haft en datafirma men bor nu i Marstal på den danska ön Ærø. (Ett avsnitt som nämner Netscape och Altavista avslöjar att det har gått ett litet tag sedan handlingen utspelar sig.) Alla fyra träffar skepparen Marcel, som lägger till i deras hemstäder med sitt lilla fraktfartyg. På olika sätt påverkar han deras liv, och det är det boken handlar om.

När jag googlade (ty Altavista känns lite daterat) hittade jag bland andra ett riktigt positivt och ett riktigt negativt blogginlägg om boken. Jag har nog inte tagit läsningen på så stort allvar som de båda skribenterna, eller för den delen som baksidestexten, som talar om "en mångtydig, fängslande roman om en handfull människor i vår tid som var och en på sitt sätt tacklar de stora frågorna om livets mening". Faktiskt hade jag nog inte läst den här boken alls om det inte råkade vara så att jag känner författaren lite, för det är en sorts litteratur som jag sällan känner mig riktigt hemma med. Baksidestexten avskräcker mig snarast. Men jag tyckte det var helt OK läsning, även om jag ganska säkert inte kommer att läsa om den. Bäst tyckte jag om det som tydligen enligt den ena bloggaren är helt orealistiskt, nämligen skildringen av hamnarna med dofter och ljud. Och så var det så trevligt korta kapitel (50 stycken till 271 sidor).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar