torsdag 21 november 2013

109. John Grisham: Utpressningen


Thrillergenren är kanske inte det jag tycker bäst om inom kriminallitteraturen, men en kurs i ämnet kan ju inte utelämna den. John Grisham är enligt bakre fliken "the master of the legal thriller", så urvalet är ändå gjort med viss omsorg.

Den enligt genrens konventioner svårt prövade huvudpersonen, Kyle, är när vi träffar honom sistaårsstudent (detta översättningssvenska ord) på Yale. Han ska bli jurist och tänker sig några inledande år som idealistisk advokat för behövande, fattiga, utsatta eller liknande. Men så konfronteras han på ett obehagligt sätt med sitt förflutna genom en video som visar honom själv och ett par av hans vänner från college i hans dåvarande lägenhet i en situation som kan tolkas som våldtäkt. För att undvika att detta kommer ut och förstör hans liv tvingas han av en kontaktperson med något oklar roll att börja arbeta på en enorm advokatfirma på Wall Street och läcka information därifrån. Den stora behållningen för mig är den cyniska beskrivningen av firmans arbetssätt, hur allting ska "faktureras", hur de unga juristerna arbetar 100 timmar i veckan och hur Kyle mitt i detta försöker hålla sig själv någorlunda lugn mellan kraven på läckt information och rädslan för att hans förflutna ska komma ut.

För den som uppskattar genren blir det nog inte bättre än så här, för det är spännande och lättläst i stort sett hela tiden. Jag tycker att det känns lite för artificiellt och avlägset från vad jag kan relatera till - konstigt nog, eftersom engelska gods och svenska 50-talssmåstäder (som är det jag tycker bäst om i deckargenren) inte heller ingår i det liv jag lever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar