tisdag 24 september 2013

84. Monica Ali: I köket


Månadens bokcirkelbok på temat mat hade jag valt, oklart varför, men titel och omslag tyder ju på att den ska passa in i temat. Det handlar om Gabriel som är kökschef på ett hotell i London. Hans liv är pressat på flera fronter, eftersom han planerar att öppna en egen restaurang med ett par kompanjoner/finansiärer, hans pappa är döende i cancer och en i personalen hittas död i ett förråd under köket på hotellet. Alla de här olika trådarna (och ett par andra) berättas parallellt och ganska omständligt, så att man som läsare påtagligt upplever hur trångt det blir i Gabriels liv. Fysiskt trångt blir det när den döde städarens flickvän (eller dylikt) får flytta in hos Gabriel. Samtidigt håller han också på att undersöka något lite småmystiskt på hotellet och av någon anledning berättar han inte om något av detta för sin flickvän.

Jag har nästan hela tiden svårt att förstå vart berättelsen är på väg och vad som är viktigt att komma ihåg, eftersom det handlar om så många olika saker. Men mot slutet vänder det, blir ganska spännande och man förstår varför allt har varit viktigt att ha med. Risken är att jag inte hade orkat vidare 400 sidor till när jag kommit igenom 100, om detta inte hade varit en bokcirkelbok, men nu är jag glad att jag fortsatte hela vägen. Nu är cirkeln inhiberad, så jag vet (ännu) inte vad övriga har tyckt.

2 kommentarer:

  1. Du fick oss i alla fall att vilja läsa vidare. Men jag sticker nog mellan med en annan bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade den ju mellan Sherlock Holmes och Agatha Christie, så jag fick min omväxling. Men håll ut, som sagt!

      Radera