torsdag 8 augusti 2013

69. Marcello Fois: Den försvunne fåraherden. Ett fall för advokat Bustianu


Egentligen hade jag ett helt annat ärende på biblioteket, men fick ögonen på denna titel och fastnade. Marcello Fois är vad jag har kunnat läsa mig till en produktiv författare som också skriver film- och  tv-manus, men han verkar relativt okänd i Sverige. Den här boken är den första av tre om advokaten Bustianu som utspelar sig i Nuoro på Sardinien "vid slutet av förra sekelskiftet", vilket visar sig betyda 1897-98. Bustianu är en sympatisk man, lite ensam och vemodig utan att bli alltför excentrisk. Han ägnar sig nästan dagligen åt vandringar i det karga landskapet medan han funderar på sina fall.

Hans fall i denna bok gäller en ung man, fåraherden i titeln, som anklagas för att ha stulit nio får av sin arbetsgivare. Sedan har fåraherden försvunnit och håller sig gömd, och det är hans mor som söker upp Bustianu för att få hjälp att rentvå honom. Efter hand framgår det att de nio fåren bara är toppen av ett isberg, om metaforen ursäktas. Personer som kan veta vad som har hänt dör eller försvinner alltför lägligt. Och på slutet knyts alla trådar ihop på ett oförutsägbart sätt. Det låter kanske som en traditionell deckare, men jag tycker att det finns en lite poetisk och finstämd ton i berättandet som gör detta till något mer.

Det finns alltså två böcker till om Bustianu, båda översatta till svenska, och dem tänker jag nog läsa vid tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar