torsdag 9 maj 2013

24. Torbjörn Flygt: Outsider


Frågan är om inte detta är årets bästa bok hittills för mig. Outsider är en uppföljare till Underdog, som jag läste för ett par år sedan och minns som mycket bra. Där fick man följa huvudpersonen Johan under uppväxt och skoltid i Malmö. Nu är han student i Lund, och en anledning till att jag tycker det här är så roligt är förstås att det utspelar sig bara några år innan jag själv flyttade till Lund, och igenkänningsfaktorn är därför enorm. Han handlar på Widerbergs, Gleerups och Ljungdahls (och samma dag som jag läser det kapitlet står det i Sydsvenskan att Ljungdahls ska stänga). Det finns delar av Johans liv som jag inte känner igen mig mycket i, eftersom han läser juridik och har en flickvän som också läser juridik och bor i flickkollektiv i en möblerad paradvåning på Winstrupsgatan. Men hans korridor är som de flesta andra korridorer, även om den ligger på Malmö nation. Beskrivningen av när hans korridorkompis ska bjuda hem sin nya flickvän första gången och alla råkar ha någon anledning att befinna sig i det gemensamma köket är det roligaste jag har läst på länge. Och de olika typerna som bor där känner jag igen, allihop.

Nu kanske det verkar som om det här bara är en rolig bok med festliga episoder från studentlivet, men det är inte alls hela bilden. Johans mamma och syster bor kvar i Malmö och förekommer mycket i berättelsen, och han gör hopp både framåt och bakåt i tiden, så att den som har läst Outsider blir lite belönad för det, men den som inte har gjort det behöver inte känna sig utanför, tror jag. Allt är heller inte underbart roligt hela tiden. Johan råkar ut för svåra saker i sitt eget liv, som inte passar att förvarna om här, och samhällsutvecklingen med till exempel Palmemordet, 30 november-firande och Ny demokratis genombrott knyts till huvudhandlingen på ett sätt som är mycket mer naturligt än sådant brukar göras i skönlitteratur.

Med tanke på dels hur och när boken slutar, dels vad författaren själv säger i bonusintervjun som finns med i den här pocketutgåvan är det ingen vild gissning att det kommer en uppföljare, kanske omkring 2021. Det ser jag mycket fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar