lördag 20 april 2013

21. P. D. James: Slut hennes ögon

Det här är P D James första bok om Adam Dalgliesh från 1962, översatt till svenska först 1991, när den (och andra av hennes böcker) blivit tv-serie. Jag har bara läst en annan av hennes deckare, och det var på engelska i skolan för kanske 23 år sedan. Det jag minns var att den inte alls var lika bra som Agatha Christie, tyckte jag då. Nu ser jag nog P D James med andra ögon. Det här är en mycket klassisk pusseldeckare med en familj på en herrgård, där de flesta (kanske alla?) har motiv att döda den som mycket riktigt dör efter ett par kapitel. Sedan kommer polisen och förhör alla i tur och ordning, det blir ett mordförsök till och på slutet samlas alla i biblioteket (fast det kallas "kontorsrummet" här). Det är förstås mycket konstruerat, men känns inte alls så medan man läser. Upplösningen är imponerande. Varenda detalj förklaras och ingår i det logiska sammanhang som presenteras.

En recensent som citeras på baksidan säger att "händelseförloppet återges med stram objektivitet" och det är alldeles riktigt. Just därför fäste jag mig vid en beskrivning av en tillfälligt medverkande person som "påstods vara byns äldste invånare och verkade tro att detta fritog honom från varje krav på personlig hygien".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar