söndag 3 mars 2013

13. Per Olov Enquist: Kapten Nemos bibliotek


Det enda jag har läst av PO Enquist tidigare är Livläkarens besök, som jag minns att jag tyckte var bra, om än inte så enastående fantastisk som den allmänna meningen verkar vara på nätet. Även denna verkar många tycka är det bästa som skrivits någonsin.

Jag har däremot lite svårt att ta till mig detta. Berättelsen rör sig, såvitt jag kan förstå, dels i tiden, så att olika fragment utspelar sig i en annan ordning än de berättas för oss, dels mellan verklighet (det vill säga verkligheten i boken, men mer om det strax) och fantasi (det vill säga berättarens fantasi). Det gör mig osäker på om jag förstår och om jag förstår rätt. Som tur är har kloka människor skrivit om allt detta på sina bloggar, i en liten tråd på Flashback samt i en kandidatuppsats som ligger ute i fulltext. Googla på det, ska ni se.

Berättelsens utgångspunkt, även om det utspelar sig händelser både före och efter, är att två pojkar förväxlas på BB och kommer hem till fel föräldrar. Efter en rättsprocess återlämnas de till sina biologiska föräldrar när de är sex år gamla. Händelsen har verklighetsbakgrund och en av pojkarna i det fallet var Enquists kusin. Bokens motsvarande händelser är däremot inte exakt så som det hände i verkligheten, så där finns ett lager till av verklighet.

Det blir lite bättre mot slutet när man som läsare får hela bilden - eller i alla fall så mycket av bilden som författaren vill ge - men det är fortfarande mest konstigt tycker jag. Och inte så lite obehagligt, men det passar inte riktigt att återberätta.

2 kommentarer:

  1. Funderade på denna i min "böckeer om böcker"-utmaning, men väljer nog något annat ;)

    SvaraRadera
  2. Ett utmärkt val. Jag förstod knappt vad kopplingen till Den hemlighetsfulla ön var mer än titeln.

    SvaraRadera