måndag 21 januari 2013

5. Mikael Niemi: Fallvatten

Enligt baksidestexten är detta "något så ovanligt som en svensk katastrofroman". En damm i Lule älv brister och en flodvåg sveper genom dalen. I korta kapitel följer vi något dussin människor under den dag det händer. En del tycker att de har mycket att leva för, en del tycker inte att de har något att leva för alls. En del känner varandra på olika sätt, en del har ingenting alls med varandra att göra.
Det är effektivt och bra berättat. Det enda jag har problem med är att jag i början av varje kapitel måste tänka på "vem är det här nu" och "vad hände med henne senast", eftersom det kan vara 30-40 sidor sedan och mycket har hänt med andra sedan dess.

2 kommentarer:

  1. Det här var en av mina favoriter förra året!

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag ställde mig i kö när du hade pratat om den, men sen tog det som vanligt ett tag att komma längst fram i kön.

    SvaraRadera